Kypr živě …

Ekologické vize nejen pro Limassole – 5. den
Páteční dopoledne jsme strávili opět ve škole při práci na projektu. Čekala na nás zajímavá přednáška o způsobech, jak by chtěli v Limasolle v budoucnu třídit odpad, udělat město čistším a posílit motivaci občanů k zodpovědnému ekologickému chování. Překvapilo nás, že jejich budoucí vize již u nás několik let existují v reálné podobě. Výhodou Kypřanů ovšem je, že se nyní mohou inspirovat už ověřenou dobrou praxí z ostatních evropských zemí. Po přestávce jsme byli rozděleni do skupin, abychom se více sblížili s ostatními studenty. Společně jsme pak řešili příčiny znečištění životního prostředí a jeho dopady na náš život. Během závěrečné slavnostní ceremonie jsme obdrželi certifikáty a ručně zdobené tašky s drobnými suvenýry. Oběd na rozloučenou měl opět několik chodů, mohli jsme ochutnat další z kyperských specialit s názvem koukepia – mleté maso balené do vinných listů. Odpoledne bylo volné, a kdo chtěl, mohl strávit zbytek dne nakupováním v obchodním centru nebo procházkou po mořském pobřeží.

Malý ostrov s velkou historií – 4. den
Čtvrteční den jsme strávili v Nicosii, kyperském hlavním městě, které je jediné v EU rozdělené podobně, jako dříve býval Berlín. Mezi kyperskou částí a částí okupovanou Tureckem vede tzv. “zelená linie”, kterou je možné překročit pouze přes policejní kontrolu. O pohnuté historii Kypru jsme se dozvěděli z poutavého vyprávění paní průvodkyně v Byzantine Museum-Gallery. Působivě nám líčila osudy svých předků, kteří ve 20. letech 20. století prchali před tureckou invazí na Kypr. Poté jsme měli vzácnou příležitost navštívit arcibiskupský palác a projít si pokoje kyperského arcibiskupa ortodoxní církve. Do historie jsme se znovu ponořili mezi vzácnými sbírkami Národního archeologického muzea, které ukrývá ve 14 sálech poklady pocházející až z 8. tisíciletí př. n. l. Když jsme po návratu do Limassol plavali ve vlnách při západu slunce, ještě v nás stále doznívaly silné dojmy z dějin tohoto ostrova.

In vino veritas – 3. den
Po křivolakých horských silničkách nás dnes autobus vyvezl do malé vinařské vesnice Koilani. V edukačním centru na nás čekal interaktivní program o pěstování vinné révy i o výrobě vína. Ochutnali jsme také spoustu kyperských specialit, které se vyrábějí z hroznů. Doporučili bychom vám třeba siousioukos – mandle obalené v tuhém rosolu z vinného moštu nebo palouzes, které chutná jako vinná přesnídávka. A znovu jsme si zatančili: tentokrát tradiční vinařský tanec, jenž se tančí v nádobě při lisování hroznů bosýma nohama. Poté jsme navštívili proslulé vinařství Ayia Mavri, kde jsme si prošli výrobu i vinné sklepy. Od vitálního 89letého majitele jsme se dozvěděli, že kyperské víno patří k nejstarším na světě a bylo nalezeno i v antických amforách. Z vinařství jsme zamířili do tradiční taverny, řekli bychom “na oběd”, ale byla to bohatá hostina o několika chodech složená z tradičních kyperských pokrmů, jako jsou souvlaki či grilovaný sýr halloumi. Plní nových vědomostí, hezkých zážitků i dobrého jídla jsme sjížděli z hor dolů k pobřeží.

V dobách antických hrdinů – 2. den
Dnes jsme se vydali proti proudu času do dob antických hrdinů a biblických postav. V archeologickém parku Kourion jsme obdivovali akustiku kamenného amfiteátru i krásu mozaik, které zdobily podlahy římských domů. Poté jsme vstoupili do posvátného ticha ortodoxního kláštera svatého Neophyta. Kdo chtěl tohoto oblíbeného kyperského světce prosit o zázrak, mohl políbit jeho lebku vystavenou ve stříbrné schránce. Naším hlavním cílem bylo město Pafos, které jsme nejprve zhlédli z věže starobylého hradu. Tento přístav navštívil na svých misijních cestách svatý Pavel. Byl zde uvězněn a ještě dnes tu stojí sloup, u kterého byl bičován. Návštěvu města jsme zakončili na archeologickém nalezišti, které je zapsáno v kulturním dědictví UNESCO.

V rytmu kyperského tance – 1. den
Zdravíme naše gymnázium z kyperského města Limassol, kde jsme se v hotelu Odysseia zabydleli již o víkendu. Dnes po snídani na nás v hale čekali kyperští studenti, kteří nás dovedli do své školy. U vchodu nás přivítaly dívky v tradičních krojích, z karafy nám nalily do dlaní růžový olej a ovoněly nás kouřícími kahany. Poté jsme si na dvoře školy zatančili se všemi studenty a učiteli tradiční kyperský tanec. V počítačové učebně jsme pak začali pracovat na hlavním tématu projektu: odbornice na životní prostředí nás seznámila s problematikou znečištění pobřeží a moře vyhozeným odpadem. Po přestávce následovala prezentace studentů o recyklaci elektrického odpadu. Místo tradičního oběda ve školní jídelně jsme zažili grilování na školním dvoře, sami učitelé připravili grilované maso a sýr podle tradičních kyperských receptů. Odpoledne jsme se vydali do starého centra města po pobřeží, o které se dnes tříštily opravdu silné vlny. Večer jsme zakončili v italské restauraci.