ABE – Portugalsko živě :-)

Erasmus logo

Den 5

V pátek jsme se sešli v 9 hodin ráno. Náplní dne byla tvorba závěrečných prezentací z uplynulého týdne, kterou jsme samozřejmě zvládli. Složitější však bylo nacvičit závěrečný tanec. Toto jsme dělali asi do čtyř odpoledne. Poté jsme to úspěšně odprezentovali a tanec také nebyl katastrofou. K večeři jsme měli švédský stůl, společně s portugalskými spolužáky a několika rodiči hostujících studentů. Poté nás čekala zdejší “diskoška” a emotivní rozloučení. Celý týden byl úžasný a určitě na tuhle zkušenost budeme dlouho vzpomínat.

Vojtěch Holý, Marek Heřman, Aleš Sochor – 1.VG

no images were found

Den 4

Dnešní den začal srazem u školy. Poté co jsme se všichni sešli nastoupili jsme postupně do autobusu a vyrazili směrem Coimbra. Po cestě jsme na půl hodiny zastavili na krásné vyhlídce. Poté jsme pokračovali dál. Naše první zastávka v Coimbre bylo Portugal dos Pequenitos, kde byli zmenšeniny památek zemí, které Portugalsko zkolonizovalo. Nafotili jsme pár fotek a zašli na oběd do místního kebabu, který byl o sto procent lepší než v Česku a pokračovali dál.

Druhá zastávka byla 3. nejstarší univerzita v Evropě a první univerzita v Portugalsku. Univerzita se několikrát přesouvala z Coimbry do Lisabonu a zase zpátky. Dostali jsme prohlídku v angličtině a když jsme přišli do knihovny univerzity, tak nám prozradili, že knihovnu udržují bez hmyzu, který by mohl poškodit dřevo nebo knihy, pomocí netopýrů. Je to stará tradice, kdy netopýři spí přes den a v noci pochytají v knihovně hmyz. Tato tradice se drží do dnes a stále ji používají. Po prohlídce jsme se přesunuli autobusem do obchodního centra. Tam jsme povečeřeli a koupili nějaké oblečení. Celou zpáteční cestu jsme si zpívali. Po dnešku byli všichni unavení, takže hned jak jsme přijeli, šli všichni spát.

Vojtěch Holý, 1. VG

Den 3

 Další den v Portugalsku začal jako obvykle prezentací. Tématem byla Evropská unie a její výhody a nevýhody. Po prezentaci jsme se rozdělili do skupiny a zkusili se zamyslet jak tyto problémy vyřešit jako např.: migrace, globální oteplování, covid – 19, atd. K dnešnímu obědu jsme dostali rýži s vepřovým masem a chlebem. Jako další program po odpoledním klidu byl výlet na kopec s kaplí panny Marie, kam nás zavezli autobusem. Když už všichni měli vyfocenou překrásnou hornatou přírodu s kaplí, vydali jsme se na 10 km túru do údolí k řece Rio Zêzere. Po cestě jsme mohli zahlédnout zdejší vesnice i kulturu a také přírodu s vysázenými stromy eukalipty. Když jsme dorazili do údolí, čekala na nás večeře u piknikových stolů. Dostali jsme Caldo Verde (polévka s řasami a kousky klobásy) s Bacalou (smažená solená treska).                                                                     Marek Heřman, 1. VG

no images were found

Den 2

Dnes jsme měli celé dopoledne program ohledně jídla. Všechny země představily prezentaci, kde uvedly svoje typické a tradiční jídla. Poté jsme měli oběd, rybu s bramborem a salátem, jako dezert jsme dostali želatinu. Po oběde jsme si šli se studenty zdejší školy posedět ven v okolí školy, povídali jsme si o tom jak se nám tu líbí a navzájem se učili slovíčka v našich jazycích. Bylo to docela vtipné, protože “ř” a “ch” jim dělá velké problémy vyslovit!

Naše další aktivita byla pečení jejich tradičního pečiva. Toto pečivo se dělá z brambor, cukru, skořice, vajec a mouky. Když jsme z těsta udělali kuličky a dali je péct, měli jsme pauzu a prezentaci o afrických tancích včetně nácviku a ukázky. Velmi dlouho jsme čekali na večeři a byli unavení z celého dne. K večeři jsme dostali “polévku”, která mi trochu připadala jako guláš, jen více pálivý. Jako “dezert” byla sladká rýže s kukuřicí. Po náročném dni jsme s mojí rodinou vyrazili domů.

Natálie Vojtková, 2.VG

no images were found

Den 1

Pondělní ráno jsme zahájili ve škole. Úplně jako první věc mě zaujala, že se do školy oficiálně chodí až v 9 hodin místního času, neoficiálně kdykoliv. To platí jak pro žáky, tak pro učitele. Když tedy někdy v 9:30 byli všichni učitelé přítomni, byl program zahájen. Od ostatních účastníků programu (Portugalců, Maďarů a Italů) jsme se dočkali prezentací či videí o městech, z nichž pocházejí. My jsme to samozřejmě neměli. No nic.

Dále nám místní předvedli taneční vystoupení. Po tomto seznámení jsme byli rozděleni do skupin vedených portugalskými studenty místní školy. Ti nám ukázali město a některé jeho památky, z nichž byl asi nejzajímavější starý římský most. Po návratu jsme dostali oběd (špagety) v místní školní jídelně. Překvapilo mě, že jsme si mohli vybrat přílohu a také, že mi to chutnalo. Dále jsme měli asi hodinovou pauzu v programu, takže jsme dostali možnost seznámit se s Portugalci. Po uplynulé hodině nás čekal program, zase chození po městě s tím, že jsme podle indicií museli uhodnout nějakou místní památku a následně ji najít. V rámci toho jsme se dostali třeba na více než 2000 let starý římský hrad, k několika kostelům a k zvláštní věci, připomínající pánev, podle které bylo město Sertã pojmenováno. Po návratu do školy jsme měli zase možnost se sbližovat s místními. Jako poslední věc dne mě překvapilo, že Portugalci po škole zůstávali venku a tancovali, nešli domů jako my Češi. Zůstali tam asi do šesti hodin a až pak se začali rozcházet domů.

Aleš Sochor, 1.VG

no images were found