V rámci DVPP (dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků) jsem se zúčastnila #LŠMU2019 na téma Využití digitálních technologií ve školství. Týdenní pobyt v Bílých Karpatech proběhl především díky společnostem Microsoft a SmartEdu, které pro nás připravily mnoho seminářů, workshopů i prezentací dalších firem. Jedním z cílů bylo seznámení se se smysluplným zapojováním technologií do výuky.
Během pěti dní jsem absolvovala dvacet workshopů a přijela jsem naprosto nadšená. Na začátku jsme probírali především bezpečnost dat, zabezpečení Windows, dvoufaktorové ověřování a šifrování složek. Dále jsme se seznámili s Office365 a prošli většinu online nástrojů. Novinkou pro mne byly služby Teams a Forms. Nesměly chybět ani office doplňky, které např. z obyčejné prezentace vykouzlí velmi zajímavá videa, oblíbené aplikace používané ve výuce či One drive.
Mnoho workshopů bylo velmi kreativních, učili jsme se vytvářet animované filmy, pracovat s 3D malováním, programem pro úpravu fotek Zoner i editorem videa, vytvořit vlastní projekci využitím video mappingu či vlastní hologram. Těším se, až budu moci tyto aktivity ukázat svým žákům a využít je v rámci některého z našich projektů či projektových dnů.
Dozvěděli jsme se též o několika možnostech certifikací pro vyučující, žáky i širokou veřejnost, o mnoha uznávaných soutěžích motivujících žáky i studenty k dalšímu vzdělávání v oblasti IT. Certifikace a soutěže probíhají většinou v anglickém jazyce, proto bych ráda výuku IT v rámci mezipředmětových vztahů ve svých hodinách anglického jazyka ráda podporovala.
Mezi oddychové patřily workshopy věnující se virtuální realitě a rozšířené realitě. Virtuální realitu už v jednodušší formě ve výuce využívám, na rozšířenou realitu se mohou žáci těšit v letošním školním roce. Díky brýlím Microsoft Hololens jsem se podívala do Colossea a zúčastnila se gladiátorských zápasů, poté navštívila i Peru. Hlasové ovládání bylo velmi pohodlné a zážitek nezapomenutelný.
Poslední den byl věnován gamifikaci výuky, čili využívání herních principů ve vyučování. Oblíbila jsem si několik aplikací založených na hře vhodných také pro výuku dějepisu, zeměpisu a získala tip na únikovou hru pro žáky naší školy. Největší výzvou pro mne bylo programování v Minecraft for Education a seznamování se s algoritmizací. Nakonec jsem však políčko úspěšně zasela, domek postavila a vystřelené šípy spočítala. I Minecraft se dá smysluplně ve výuce anglického jazyka a projektech využít, proto mi za domácí úkol nezbývá než hrát, hrát a hrát, abych se v prostředí cítila jako doma J. A věřím, že mi s touhle fází mí žáci určitě pomohou, neboť oni se v tomto prostředí pohybují velmi dobře.
Letní škola pro mne byla velkým přínosem, seznámila jsem se mnoha novými věcmi, rozšířila si obzory, znalosti využiji především v práci na projektech, například Erasmus +, který v letošním školním roce startuje.
Těším se na další ročník – Letní školu moderních učitelů 2020.
Mgr. Petra Kochrdová