Stress Relief and Well-Being Strategies for Teachers – moje zkušenost z kurzu v Trapani

Stress Relief and Well-Being Strategies for Teachers – moje zkušenost z kurzu v Trapani

Ve dnech 7.–12. července 2025 jsem se zúčastnila mezinárodního kurzu Stress Relief and Well-Being Strategies for Teachers, který se konal ve slunném Trapani na Sicílii. Kurz, vedený lektorkou Mariellou Pugliesi, byl zaměřen na zvládání stresu, péči o vlastní duševní zdraví a podporu pohody učitelů – tedy na to, co je pro nás, pedagogy, nezbytné k tomu, abychom mohli kvalitně učit a být inspirací pro své žáky.

Během šesti intenzivních dnů jsem si prakticky vyzkoušela různé relaxační a mind-body techniky, které lze snadno začlenit do každodenního života i do výuky. Patřila sem dechová cvičení, meditace, mindfulness, vědomá chůze v přírodě (walking meditation), techniky práce s emocemi, pozitivní jazyk ve třídě, smíchová a pohybová cvičení pro uvolnění napětí, a také relaxační návyky podporující kvalitní spánek a regeneraci.

Nezapomenutelným zážitkem byla meditace v historickém městečku Erice, jehož atmosféra přímo vybízela k vnitřnímu ztišení a kontaktu s přírodou. Velkou radost mi přinesla i praktická kulinářská dílna, kde jsme společně připravovali tradiční sicilskou caponatu – nešlo jen o vaření, ale o vědomé soustředění, pomalost a sdílení radosti ze společné aktivity. Kromě toho jsem měla možnost vyzkoušet také tradiční sicilské arancini – smažené rýžové koule plněné různými ingrediencemi – dále pizzu a těstoviny. Vše bylo vynikající.

Kurz mi poskytl nejen praktické nástroje pro každodenní sebereflexi a péči o sebe, ale také cenné zkušenosti z mezinárodní spolupráce. Celkem se kurzu účastnilo 15 učitelů z různých zemí – téměř třetina účastníků byla z Irska, dále z Finska, Maďarska, Polska, Slovenska a České republiky. Sdílení zkušeností a otevřená atmosféra skupiny byly nesmírně inspirující a ukázaly mi, jak velký význam má komunita učitelů pro podporu pohody a profesního růstu.

Byla jsem ubytovaná přímo naproti škole – přes ulici v apartmánu s terasou, což umožňovalo pohodlný přístup ke všem aktivitám a zároveň krásný výhled na město a okolní krajinu.

Z kurzu si odnáším jasné uvědomění: péče o sebe sama není sobectví, ale základní předpoklad pro kvalitní práci učitele. Naučila jsem se jednoduché a efektivní techniky, které mi pomáhají zvládat stres, podporovat vlastní pohodu a pozitivně ovlivňovat prostředí ve třídě.

Získané vědomosti a praktické dovednosti plánuji aktivně zakomponovat do hodin anglického i českého jazyka. Například dechová a relaxační cvičení mohou sloužit jako krátké „úvodní rituály“ na uklidnění třídy před čtením či psaním, mindfulness a práce s emocemi lze využít při diskuzích o literárních postavách a jejich motivacích, a pozitivní jazyk a afirmace podporují sebereflexi studentů a rozvoj jejich komunikativních dovedností. Smíchová a pohybová cvičení zase mohou obohatit dramatizace scén nebo kreativní jazykové hry, čímž se zlepšuje atmosféra ve třídě a zapojení všech žáků.

Kurz byl pro mě nesmírně přínosný také jazykově – všechny aktivity probíhaly v angličtině, což mi pomohlo zlepšit komunikaci a porozumění. Celý týden v Trapani pro mě znamenal inspiraci, odpočinek i motivaci k dalšímu profesnímu i osobnímu rozvoji. Jsem velmi vděčná, že jsem mohla být jeho součástí a těším se, že nabyté zkušenosti budu moci využít ve své výuce a sdílet je i s kolegy ve škole.

                                                                                                                          Mgr. Jana Remešová